Spalovací auta ještě nejsou na odpis. Přední německá automobilka vyšle příští rok na závodní okruh vůz poháněný syntetickým palivem. Jiné firmy zas testují tankování čpavku.
Budoucnost bez benzinu, ale s elektřinou nebo vodíkem? A co třeba vyrábět benzin ze vzduchu? Nebo tankovat do nádrže čpavek? Výrobci paliv i automobilky čelí stále většímu tlaku na omezení neekologických pohonů, a tak se v rámci různých směrnic a nařízení Evropské unie k ochraně životního prostředí předhánějí v projektech ekologické dopravy.
Například automobilka Porsche z koncernu VW v minulých dnech oznámila, že v Chile zahájila společně se Siemensem stavbu továrny, která bude – údajně už od příštího roku – vyrábět ze solární elektřiny, vodíku a z ovzduší jímaného oxidu uhličitého syntetické ekologické palivo, určené k běžnému tankování klasických spalovacích motorů.
Bateriové nebo vodíkové vozy jsou, a ještě dlouho budou drahé a samy o sobě nízkoemisní budoucnost nezajistí. Jenže vzhledem k náročné technologii výroby jsou zatím drahá, a tedy nedostupná i syntetická paliva.
Test na závodním okruhu
Takzvaný e-benzin hodlá Porsche testovat už příští rok, a to nejprve v motoristickém sportu – syntetickým palivem poháněný sporťák se představí v pravidelné sérii Porsche Mobil 1 Supercup.
„Tato technologie je obzvláště důležitá, protože spalovací motor bude i nadále dominovat automobilovému světu po mnoho příštích let. Jen s elektřinou se nemůžete pohnout dostatečně rychle vpřed.“, tvrdí Michael Steiner, který má ve společnosti Porsche na starosti výzkum a vývoj. Firma na projektu spolupracuje s energetickými společnostmi Siemens Energy, AME a Enel a chilskou ropnou společností ENAP. Do roku 2024 má továrna vyrobit 55 milionů litrů syntetického paliva, do dalších dvou let desetkrát víc.
„Výhody e-paliv spočívají ve snadné aplikaci. Mohou být použita ve spalovacích motorech i v plug-in hybridech a mohou využívat současnou síť čerpacích stanic.“, hájí projektový šéf společnosti Porsche, Oliver Blume.
Alternativou, která by v současných spalovacích autech mohla nahradit benzin a naftu, však může být i čpavek. Amoniak jako palivo není žádná novinka, ale jeho bezemisní výroba je také drahá a řada potenciálních producentů testuje možnosti komerčního, a tedy levnějšího využití.
Čpavek nejen do lodí
Třeba společnost MAN Energy Solutions už zahájila společně s partnery z průmyslu a výzkumných ústavů v rámci projektu AmmoniaMot vývoj motoru na naftu a čpavek. Cílem je co nejdříve zahájit komerční výrobu zejména pro námořní dopravu, která patří k největším znečišťovatelům planety.
„Není pochyb o tom, že se amoniak stane důležitým nosičem energie bez obsahu uhlíku, a přispěje tak k dekarbonizaci námořního odvětví,“ věří Christian Kunkel, šéf vývoje společnosti MAN Energy Solutions.
Podle lidí z palivářského oboru může spalování čpavku najít uplatnění i v osobních automobilech. „Výhodou proti třeba vodíku je mnohem snazší tankování, přeprava a skladování nemusí probíhat v tak přísných podmínkách a za extrémně nízkých teplot.“, hájí čpavkovou alternativu například šéf SČS – Unie nezávislých petrolejářů a České asociace LPG Ivan Indráček.
Paliva, která lze tankovat do vozů poháněných klasickým spalovacím motorem, jsou lákavá nejen pro automobilky. Umožnila by delší život současných a Evropskou unií postupně vytlačovaných vznětových a zážehových motorů na tradiční fosilní pohonné hmoty, ale i pro petrolejáře, respektive majitele rafinerií, ve kterých lze vodík nebo syntetická paliva vyrábět.
„Ještě dlouhá desetiletí se neobejdeme bez zpracování ropy, když ne po čase na pohonné hmoty, tak určitě v chemickém průmyslu. Obnovitelné zdroje energie budou dlouho, a obzvlášť u nás, nedostatkové. Jenže bez nich projekty výroby těch všech různých alternativních paliv nemají smysl,“ říká Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.