Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2024 dosáhlo u osobních automobilů 16,5 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,5 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
2024 |
Rok |
6 722 899 |
642 815 |
22 077 |
188 173 |
1 362 321 |
219 171 |
9 157 456 |
Dif. |
125 061 |
7 808 |
361 |
-197 |
36 205 |
6 226 |
175 464 |
Stáří |
16,5 |
14,9 |
15,0 |
18,7 |
34,7 |
32,7 |
19,5 |
2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do července 2025
Červencové registrace nových osobních automobilů byly letos nejvyšší za posledních šest let, meziročně vzrostly o téměř 20 %.
Podíl elektromobilů mezi novými OA dosáhl 5,14 %, u dovezených ojetých OA to bylo 5,61 %. Podíl ostatních paliv u nových OA – benzín 67,44 %, nafta 20,41 %, LPG 2,44 %. Podíl vozů s hybridními pohonnými jednotkami přesáhl 28 %, samotné plug-in hybridy se podílely 4,57 %. Prodej lehkých užitkových vozidel v červenci po delší době meziročně stoupl, podíl čistě elektrických dosáhl 5,12 %. Pořadí LUV na prvních třech místech: Ford, Toyota, VW.
Kategorie motocyklů zůstala v červenci na podobných číslech jako před rokem, nákladní automobily a autobusy zaznamenaly mírný nárůst. V období 1–7/2025 bylo v ČR registrováno celkem 143 456 nových osobních automobilů, 11 200 lehkých užitkových automobilů, 500 autobusů, 5 174 nákladních vozidel, 19 074 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 136 673 osobních automobilů, 13 617 lehkých užitkových automobilů, 698 autobusů, 5 450 nákladních vozidel a 19 712 motocyklů.
|
|
BA* |
NM* |
CNG/LNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2025 |
68 383 |
25 837 |
0 |
3 691 |
13 921 |
31 622 |
2 |
143 456 |
5,0% |
47,7% |
18,0% |
0,0% |
2,6% |
9,7% |
22,0% |
0,0% |
|
2024 |
67 803 |
30 858 |
216 |
2 558 |
8 485 |
26 740 |
13 |
136 673 |
|
49,6% |
22,6% |
0,2% |
1,9% |
6,2% |
19,6% |
0,0% |
|
LUV |
2025 |
585 |
9 800 |
0 |
47 |
708 |
60 |
0 |
11 200 |
-17,7% |
5,2% |
87,5% |
0,0% |
0,4% |
6,3% |
0,5% |
0,0% |
|
2024 |
994 |
12 294 |
29 |
60 |
240 |
0 |
0 |
13 617 |
|
7,3% |
90,3% |
0,2% |
0,4% |
1,8% |
0,0% |
0,0% |
|
BUS |
2025 |
0 |
460 |
18 |
0 |
18 |
2 |
2 |
500 |
-28,4% |
0,0% |
92,0% |
3,6% |
0,0% |
3,6% |
0,4% |
0,4% |
|
2024 |
0 |
637 |
46 |
0 |
15 |
0 |
0 |
698 |
|
0,0% |
91,3% |
6,6% |
0,0% |
2,1% |
0,0% |
0,0% |
|
NA |
2025 |
0 |
5 095 |
14 |
0 |
64 |
0 |
1 |
5 174 |
-5,1% |
0,0% |
98,5% |
0,3% |
0,0% |
1,2% |
0,0% |
0,0% |
|
2024 |
0 |
5 435 |
1 |
0 |
10 |
0 |
4 |
5 450 |
|
0,0% |
99,7% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
0,0% |
0,1% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Pozn. údaje za 1. pololetí byly reklasifikovány - vozidla dříve uvedená v kategorii "nezařazené" jsou nyní většinou vykázána v konkrétních kategoriích (převážně BA a NM)
Data: Sdružení dovozců automobilů