Ani růst prodejů nových aut v prvním čtvrtletí nezabránil dalšímu stárnutí vozového parku v ČR. V březnu 2023 bylo zaregistrováno 22 378 nových osobních automobilů a registrace tak poprvé od pandemie covid-19 překonaly registrace z doby před pandemií.
Ovšem průměrný věk vozového parku v České republice i nadále povážlivě roste. Průměrný věk vozidel registrovaných v kategoriích M1 a N1 činí 15,9 roku, v samotné kategorii M1 je to pak dokonce 16,0 roku! Česká republika si tak nadále drží nelichotivou pozici mezi zeměmi Evropské unie, starší vozový park než u nás mají už jen v Estonsku (16,8 roku) a Řecku (17,0 roku). Přitom průměrný věk v zemích EU je 12 let, vůbec nejmladší vozový park mají Lucembursku (7,6 roku), Dánsku (8,5 roku) a Rakousku (8,7 roku) a sousední Slovensko je na hodnotě 14,3 roku. Český vozový park osobních automobilů za posledních 10 let zestárl o 2,22 roku a alarmující je fakt, že stárnutí nabírá na rychlosti. Svůj podíl na tom má stáří ojetých vozů dovážených ze zahraničí. Jen v loňském roce tvořily osobní automobily starší 10 let celkem 52,61 % všech dovezených aut a vozy starší 15 let se na dovozu podílely 23,77 %.
Stárnoucí vozový park má přímý dopad na snižující se bezpečnost vozidel jezdících po českých silnicích a tedy i na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a v neposlední řadě také na množství škodlivých zplodin vypouštěných do ovzduší
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
1Q/2023 |
Stáří |
6 472 308 |
623 573 |
21 228 |
189 630 |
1 295 832 |
207 797 |
8 810 428 |
Dif. |
46 891 |
3 381 |
60 |
2 592 |
8 084 |
1 705 |
62 716 |
Rok |
16,0 |
14,3 |
14,9 |
18,2 |
34,3 |
32,6 |
19,0 |
2022 |
Stáří |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do května 2023
V letošním roce se meziročně zvýšily registrace ve všech kategoriích vozidel s výjimkou autobusů, a to jak v květnu, tak za prvních pět měsíců. U nových osobních automobilů došlo v květnu k nárůstu o 12,31 %, za 1-5/2023 o 18,57 %. V květnu poklesl podíl benzínu na 64,47 %, podíl nafty se naopak zvýšil na 27,75 %. U alternativních pohonů výrazně vzrostl počet čistě bateriových automobilů - v květnu o 102 %, za 1-5/2023 o 79 %. Plug-in hybridy vzrostly celkem o 61,56 % a mírně se zvýšil i počet vozů na LPG (za 1-5/2023 1 496 ks). Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenávají v letošním roce kategorie lehkých užitkových (+20,6 %) a nákladních (+19,2 %) vozů. V období 1-5/2023 bylo v ČR registrováno celkem 95 068 nových osobních automobilů, 8 603 lehkých užitkových automobilů, 241 autobusů, 4 350 nákladních vozidel, 11 796 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 80 178 osobních automobilů, 7 134 lehkých užitkových automobilů, 709 autobusů, 3 648 nákladních vozidel a 11 671 motocyklů.
|
|
BA* |
NM* |
CNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2023 |
51 696 |
21 959 |
180 |
1 496 |
4 462 |
13 817 |
1 458 |
95 068 |
18,6% |
54,4% |
23,1% |
0,2% |
1,6% |
4,7% |
14,5% |
1,5% |
|
2022 |
45 002 |
18 266 |
393 |
1 421 |
2 617 |
10 191 |
2 288 |
80 178 |
|
56,1% |
22,8% |
0,5% |
1,8% |
3,3% |
12,7% |
2,9% |
|
LUV |
2023 |
480 |
7 666 |
3 |
23 |
127 |
1 |
303 |
8 603 |
20,6% |
5,6% |
89,1% |
0,0% |
0,3% |
1,5% |
0,0% |
3,5% |
|
2022 |
398 |
6 421 |
0 |
10 |
17 |
1 |
287 |
7 134 |
|
5,6% |
90,0% |
0,0% |
0,1% |
0,2% |
0,0% |
4,0% |
|
BUS |
2023 |
0 |
211 |
2 |
0 |
3 |
9 |
16 |
241 |
-66,0% |
0,0% |
87,6% |
0,8% |
0,0% |
1,2% |
3,7% |
6,6% |
|
2022 |
0 |
656 |
10 |
0 |
23 |
2 |
18 |
709 |
|
0,0% |
92,5% |
1,4% |
0,0% |
3,2% |
0,3% |
2,5% |
|
NA |
2023 |
0 |
4 034 |
6 |
0 |
3 |
0 |
307 |
4 350 |
19,2% |
0,0% |
92,7% |
0,1% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
7,1% |
|
2022 |
0 |
3 266 |
15 |
0 |
0 |
0 |
367 |
3 648 |
|
0,0% |
89,5% |
0,4% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
10,1% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Data: Sdružení dovozců automobilů