Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2024 dosáhlo u osobních automobilů 16,5 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,5 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
| |
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
| 2024 |
Rok |
6 722 899 |
642 815 |
22 077 |
188 173 |
1 362 321 |
219 171 |
9 157 456 |
| Dif. |
125 061 |
7 808 |
361 |
-197 |
36 205 |
6 226 |
175 464 |
| Stáří |
16,5 |
14,9 |
15,0 |
18,7 |
34,7 |
32,7 |
19,5 |
| 2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
| Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
| Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
| 2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
| Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
| Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
| 2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
| Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
| Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
| 2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
| Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
| Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
| 2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
| Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
| Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
| 2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
| Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
| Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
| 2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
| Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
| Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
| 2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
| Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
| Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do října 2025
V říjnu bylo registrováno 23 298 nových osobních automobilů, což je rekordní počet pro tento měsíc. Pořadí značek: 1. Škoda, 2. Hyundai, 3. Toyota, 4. Volkswagen, 5. Dacia. Registrace nových OA za letošních deset měsíců meziročně vzrostly o 6,56 %. Podíl z hlediska paliv tvoří 5,43 % elektromobily, benzínových OA je 69,7 %, dieselů 18,09 %, LPG 2,55 %. Vozy s hybridními pohonnými jednotkami se na celkových registracích OA podílejí 27,7 %, samotné plug-in hybridy 4,23 %.
Mírně vzrostl i dovoz ojetých osobních vozů (nyní tvoří 36,8 % z celkových registrací OA). U ostatních kategorií nových vozidel letos v říjnu zaznamenaly meziroční pokles pouze motocykly. V období 1–10 /2025 bylo v ČR registrováno celkem 205 735 nových osobních automobilů, 16 325 lehkých užitkových automobilů, 657 autobusů, 7 421 nákladních vozidel, 25 590 motocyklů.
Za stejné období minulého roku to bylo 193 069 nových osobních automobilů, 18 314 lehkých užitkových automobilů, 980 autobusů, 7 675 nákladních vozidel a 26 813 motocyklů. Celkově registrace nových osobních automobilů v období 1–10/2025 vzrostly oproti 1–10/2024 o 6,56 % (z 193 069 ks na 205 735 ks, tj. o 12 666 ks). V říjnu vzrostly meziročně o 10,57 %.
| |
|
BA* |
NM* |
CNG/LNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
| OA |
2025 |
98 019 |
35 857 |
0 |
5 272 |
20 254 |
46 327 |
6 |
205 735 |
6,6% |
| 47,6% |
17,4% |
0,0% |
2,6% |
9,8% |
22,5% |
0,0% |
|
| 2024 |
95 232 |
43 025 |
216 |
3 603 |
13 636 |
37 340 |
17 |
193 069 |
|
| 49,3% |
22,3% |
0,1% |
1,9% |
7,1% |
19,3% |
0,0% |
|
| LUV |
2025 |
893 |
14 194 |
0 |
53 |
1026 |
159 |
0 |
16 325 |
-10,9% |
| 5,5% |
86,9% |
0,0% |
0,3% |
6,3% |
1,0% |
0,0% |
|
| 2024 |
1 277 |
16 493 |
29 |
86 |
429 |
0 |
0 |
18 314 |
|
| 7,0% |
90,1% |
0,2% |
0,5% |
2,3% |
0,0% |
0,0% |
|
| BUS |
2025 |
0 |
606 |
18 |
0 |
29 |
2 |
2 |
657 |
-33,0% |
| 0,0% |
92,2% |
2,7% |
0,0% |
4,4% |
0,3% |
0,3% |
|
| 2024 |
0 |
892 |
54 |
0 |
34 |
0 |
0 |
980 |
|
| 0,0% |
91,0% |
5,5% |
0,0% |
3,5% |
0,0% |
0,0% |
|
| NA |
2025 |
0 |
7 300 |
19 |
0 |
99 |
0 |
3 |
7 421 |
-3,3% |
| 0,0% |
98,4% |
0,3% |
0,0% |
1,3% |
0,0% |
0,0% |
|
| 2024 |
0 |
7 644 |
5 |
0 |
21 |
0 |
5 |
7 675 |
|
| 0,0% |
99,6% |
0,1% |
0,0% |
0,3% |
0,0% |
0,1% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Pozn. údaje za 1. pololetí byly reklasifikovány - vozidla dříve uvedená v kategorii "nezařazené" jsou nyní většinou vykázána v konkrétních kategoriích (převážně BA a NM)
Data: Sdružení dovozců automobilů