Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2024 dosáhlo u osobních automobilů 16,5 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,5 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
| |
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
| 2024 |
Rok |
6 722 899 |
642 815 |
22 077 |
188 173 |
1 362 321 |
219 171 |
9 157 456 |
| Dif. |
125 061 |
7 808 |
361 |
-197 |
36 205 |
6 226 |
175 464 |
| Stáří |
16,5 |
14,9 |
15,0 |
18,7 |
34,7 |
32,7 |
19,5 |
| 2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
| Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
| Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
| 2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
| Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
| Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
| 2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
| Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
| Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
| 2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
| Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
| Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
| 2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
| Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
| Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
| 2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
| Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
| Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
| 2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
| Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
| Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
| 2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
| Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
| Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do listopadu 2025
Registrace nových osobních automobilů byly v listopadu opět vysoké (21 317 ks), vyšších hodnot dosáhly pouze v letech 2016 a 2017.
Celkově letos meziročně vzrostly o 6,24 %, v listopadu se zvýšily o 3,28 %. Podíl OA bez alternativního pohonu tvoří 64,78 %. Podíl čistě elektrických nových OA mírně klesá, v listopadu tvořil 5,36 %. U individuálně dovezených ojetých OA je podíl těchto vozidel od července vyšší než u nových, v listopadu dosáhl hodnoty 6,59 %.
V listopadu se dařilo i lehkým užitkovým a velkým nákladním vozům, autobusy a motocykly zaznamenaly meziroční pokles. Vzrostl i dovoz ojetých osobních automobilů. V období 1–11/2025 bylo v ČR registrováno celkem 227 052 nových osobních automobilů, 18 083 lehkých užitkových automobilů, 742 autobusů, 8 248 nákladních vozidel, 26 467 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 213 710 osobních automobilů, 20 035 lehkých užitkových automobilů, 1 206 autobusů, 8 467 nákladních vozidel a 27 926 motocyklů.
Celkově registrace nových osobních automobilů ve srovnání s 1–11/2024 vzrostly o 6,24 % (z 213 710 ks na 227 052 ks, tj. o 13 342 ks).
V listopadu se meziročně zvýšily o 3,28 %.
| |
|
BA* |
NM* |
CNG/LNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
| OA |
2025 |
108 100 |
39 198 |
0 |
5 910 |
22 397 |
51 438 |
9 |
227 052 |
6,2% |
| 47,6% |
17,3% |
0,0% |
2,6% |
9,9% |
22,7% |
0,0% |
|
| 2024 |
105 618 |
46 867 |
216 |
4 115 |
15 406 |
41 471 |
17 |
213 710 |
|
| 49,4% |
21,9% |
0,1% |
1,9% |
7,2% |
19,4% |
0,0% |
|
| LUV |
2025 |
978 |
15 702 |
0 |
57 |
1152 |
194 |
0 |
18 083 |
-9,7% |
| 5,4% |
86,8% |
0,0% |
0,3% |
6,4% |
1,1% |
0,0% |
|
| 2024 |
1 369 |
18 010 |
29 |
96 |
530 |
1 |
0 |
20 035 |
|
| 6,8% |
89,9% |
0,1% |
0,5% |
2,6% |
0,0% |
0,0% |
|
| BUS |
2025 |
0 |
655 |
54 |
0 |
29 |
2 |
2 |
742 |
-38,5% |
| 0,0% |
88,3% |
7,3% |
0,0% |
3,9% |
0,3% |
0,3% |
|
| 2024 |
0 |
1097 |
68 |
1 |
40 |
0 |
0 |
1 206 |
|
| 0,0% |
91,0% |
5,6% |
0,1% |
3,3% |
0,0% |
0,0% |
|
| NA |
2025 |
0 |
8 110 |
19 |
0 |
116 |
0 |
3 |
8 248 |
-2,6% |
| 0,0% |
98,3% |
0,2% |
0,0% |
1,4% |
0,0% |
0,0% |
|
| 2024 |
0 |
8 430 |
7 |
0 |
25 |
0 |
5 |
8 467 |
|
| 0,0% |
99,6% |
0,1% |
0,0% |
0,3% |
0,0% |
0,1% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Pozn. údaje za 1. pololetí byly reklasifikovány - vozidla dříve uvedená v kategorii "nezařazené" jsou nyní většinou vykázána v konkrétních kategoriích (převážně BA a NM)
Data: Sdružení dovozců automobilů