Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, i když budou obsahovat podstatně více biosložky. Říká to v rozhovoru pro FinTag.cz Václav Loula, vedoucí pracovní komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Kdy se podle vás stane nafta a benzin v silniční dopravě minulostí?
Počítám, že do roku 2035 možná i 2040 tu budeme mít stále 70 procent vozidel se spalovacím motorem. Je třeba přihlédnout k současnému stavu vozového parku a stále vysoké poptávce zákazníku po benzinových a naftových autech. Je tu i zájem automobilek na prodeji automobilů s pohonem na benzin a naftu podle norem EURO 6 a nově EURO 7.
Někteří ale mají za to, že elektroauta jsou již hotová věc. Jasná budoucnost…
Ano, uplatní se v osobní dopravě jako manažerská vozidla, druhé auto do finančně dobře situované domácnosti. Uplatní se jako malá užitková nebo spotřební auta do měst a nejbližšího okolí. Uplatní se v městské dopravě. Ale pro delší vzdálenosti to budou zase už výhradně hybridy. K diskusi je také vysoký podíl výroby elektrické energie z uhlí a dostatek i bezpečnost obnovitelných zdrojů pro výrobu elektrické energie. Podstatné je dále cenové srovnání automobilů a pohonů.
Jaké šance mají auta na vodík?
Můj názor je, že někdy kolem roku 2035 až 2040 by mohl být vodík i v každém lepším autě. Všechny osobní automobily vyšší třídy kolem roku 2050 by mohly být vodíkové s palivovými články. Vodík je z pohledu emisí bezkonkurenčně nejlepší. Dojezd vodíkových aut je srovnatelný s dojezdem současných benzinových automobilů a plnění stlačeným vodíkem trvá řádově minuty. Další použití vidím v městských autobusech a vozidlech taxi, i tak je to hudba budoucnosti. Stále je třeba myslet na to, že nízkouhlíková doprava je také věcí spotřebitelů a jejich finančních možností a pokroku v technologiích.
Čekáte tedy alespoň nějaké změny?
Zatím si lze jen těžko představit při tak vysoké poptávce po mobilitě ve všech druzích dopravy, jak v autě či letadle uskladnit takové množství energie v koncentrované podobě, jako to umožňuje benzin, nafta nebo letecký petrolej. Na druhé straně je třeba říci, že jsou tu i další alternativy. Není to jen elektromobilita, vodík a různé hybridy, je to i LPG, CNG a LNG. Znovu ale musím konstatovat, že dominance nafty a benzinu avšak s výrazně lepší ekologickou stopou bude ještě dlouho pokračovat.
Pokračování rozhovoru naleznete zde na webu fintag.cz.