Krátkodobé dosažení záporné ceny ropy WTI

Vysvětlení situace na trhu s ropu WTI (Západotexaská lehká ropa) a krátkodobé dosažení záporné ceny květnového kontraktu aneb okamžité dopady chování komoditních obchodníků, kteří potřebovali uzavřít pozice, aby nemuseli ropu fyzicky převzít.

Přebytek zdrojů ropy

Pokles všech ekonomik způsobený šířením pandemie koronaviru a výrazný přebytek produkce ropy vede díky propadu dopravy a to nejen letecké k poklesu poptávky po ropě, pohonných hmotách a řadě dalších výrobků z ropy vyráběných. Přebytek produkce je směřován do naplnění všech disponibilních zásobníků. Tento vývoj pak vede k poklesu ceny ropy. Pokles celosvětové ekonomiky, způsobený koronavirem a výrazný přebytek zdrojů ropy vede k výraznému napětí především u obchodů na burzách u této suroviny, kdy světová poptávka dosud klesla o 30 % (spotřeba v roce 2019 byla cca 98 mil barelů ropy denně).

Ropa je dnes rozhodujícím zdrojem energie ve světové ekonomice i surovinou pro petrochemické výroby a tedy i klíčovou komoditou na komoditních burzách., Jedním ze způsobů burzovního obchodu s ní je tzv. budoucí kontrakt neboli „futures kontrakt“, tj. dohoda o koupi ropy k přesně stanovenému termínu. Na těchto obchodech se dá profitovat, ale i ztratit na základě rozdílu ceny při nákupu a prodeji v různém čase. Tento stav vyvrcholil 20. - 21. dubna v USA, kdy došlo k propadu cenového indexu ropy WTI u květnového „futures“ kontraktu a jeho obchodování nakonec velmi krátkodobě skončilo zápornou hodnotou -37 USD/bbl. Vlastní obchodování s tímto květnovým kontraktem bylo tento den plánovitě poslední, proto došlo k tomuto překotnému a historicky nevídanému vývoji.

Vyčerpání skladové kapacity

Důvodem byl jednak obecně vysoký přebytek ropy, ale především právě exspirace tzv. květnového kontraktu, kdy se makléři raději snažili zbavit tzv. květnového kontraktu, než aby ropu museli např. někam fyzicky uskladnit, tj. snažili se naopak práva k nákupu ropy v květnu nevyužít, a to za každou cenu i díky naplnění všech lokálních amerických skladovacích kapacit (největší sklad ropy v USA v Cushingu je naplněn 55 mil. barelů ropy). Právě tito obchodníci, kteří kupují ropné burzovní deriváty jako finanční nástroj neměli zájem ropu zpracovávat ani nedisponovali skladovacími prostory. Tyto formy obchodů v momentě vysokého přebytku ropy (kterou v tom okamžiku/v době exspirace termínového kontraktu vlastně nikdo nechce) a obavy vyhnout se fyzickému převzetí ropy vedly krátkodobě k propadu ropy WTI až do záporných hodnot. Lepší vypovídací schopnost o reálné fyzické ceně ropy měly červnové nebo i delší kontrakty na ropu WTI a ty byly ve stejnou dobu uzavírány na hodnotě přes 20 USD/bbl.

Evropský trh bez výkyvů

Pro evropské rafinerie je rozhodující cena ropy Brent (ropa Brent je směs 15 druhů rop těžených v Severním moři). Obchoduje se na Londýnské komoditní burze a je referenční cenou ropy pro většinu evropských rafinerií. Cena ropy Brent na tyto výkyv na amerických burzách reagovala pouze vzdáleně a cena této ropy zůstala v tomto období stále nad úrovní 20 USD/bbl.

ČR - prioritou je spolehlivé fungování trhu

Ceny ropy a paliv v Česku pak ovlivňuje řada dalších faktorů jako je kurz dolaru vůči koruně a povinné zdanění, kde u automobilového benzinu OČ 95 je v ČR podíl daní 66 % z ceny, u motorové nafty 59 % z ceny. Vysoký počet veřejných čerpacích stanic (4000 stanic v ČR, tj. každých 14 km je veřejná stanice) je zárukou silného konkurenčního prostředí a nabídky konkurenceschopných cen pohonných hmot na trhu.

I za nouzového stavu je pro nás prioritou spolehlivé fungování trhu s pohonnými látkami. Z tohoto pohledu probíhá zásobování trhu plynule a zásoby pohonných hmot jsou dostatečné. Současným problémem čerpacích stanic je nízká poptávka ovlivněná přijímanými protiepidemickými opatřeními. V mnoha postižených regionech došlo k výraznému poklesu osobní i nákladní dopravy a logicky i k omezení provozu několika desítek čerpacích stanic. I tato situace však při vysoké koncentraci stanic na trhu nemá jakýkoli vliv na nedostatek pohonných hmot. Nízká cena ropy a pohonných hmot by tak měla budoucí ekonomický růst po rozvolnění protiepidemických opatření podpořit. 

 

Datum: 29. dubna 2020

Autor: Ing. Václav Loula

Zdroj: ČAPPO