Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci roku 2023 dosáhlo u osobních automobilů 16,2 roku a celkem u všech motorových vozidel 19,2 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
|
|
OA |
LUV |
BUS |
NA |
L |
T |
Celkem |
1.Q 2024 |
Rok |
6 630 613 |
637 919 |
21 674 |
190 183 |
1 333 581 |
214 573 |
9 028 543 |
Dif. |
32 775 |
2 912 |
-42 |
1 813 |
7 465 |
1 628 |
46 551 |
Stáří |
16,3 |
14,6 |
15,1 |
18,5 |
34,6 |
32,7 |
19,3 |
2023 |
Rok |
6 597 838 |
635 007 |
21 716 |
188 370 |
1 326 116 |
212 945 |
8 981 992 |
Dif. |
172 421 |
14 815 |
488 |
1 335 |
38 368 |
6 853 |
234 280 |
Stáří |
16,2 |
14,6 |
15,0 |
18,4 |
34,5 |
32,7 |
19,2 |
2022 |
Rok |
6 425 417 |
620 192 |
21 228 |
187 035 |
1 287 748 |
206 092 |
8 747 712 |
Dif. |
132 292 |
9 787 |
739 |
130 |
38 493 |
7 742 |
189 183 |
Stáří |
15,9 |
14,2 |
14,7 |
18,2 |
34,2 |
32,6 |
18,9 |
2021 |
Rok |
6 293 125 |
610 405 |
20 489 |
186 905 |
1 249 255 |
198 350 |
8 558 529 |
Dif. |
163 251 |
13 924 |
828 |
1 303 |
34 669 |
7 237 |
221 212 |
Stáří |
15,6 |
13,8 |
14,7 |
17,9 |
34 |
32,7 |
18,6 |
2020 |
Rok |
6 129 874 |
596 481 |
19 661 |
185 602 |
1 214 586 |
191 113 |
8 337 317 |
Dif. |
140 336 |
9 295 |
-2 044 |
-1 279 |
34 265 |
4 485 |
185 058 |
Stáří |
15,3 |
13,4 |
14,6 |
17,6 |
33,7 |
32,7 |
18,3 |
2019 |
Rok |
5 989 538 |
587 186 |
21 705 |
186 881 |
1 180 321 |
186 628 |
8 152 259 |
Dif. |
187 017 |
12 464 |
262 |
-602 |
32 350 |
5 067 |
236 558 |
Stáří |
14,9 |
12,9 |
14,5 |
17,2 |
33,3 |
32,4 |
17,9 |
2018 |
Rok |
5 802 521 |
574 722 |
21 443 |
187 483 |
1 147 971 |
181 561 |
7 915 701 |
Dif. |
209 783 |
13 457 |
619 |
1 479 |
30 462 |
4 104 |
259 904 |
Stáří |
14,8 |
12,5 |
14,5 |
17 |
33,1 |
32,2 |
17,7 |
2017 |
Rok |
5 592 738 |
561 265 |
20 824 |
186 004 |
1 117 509 |
177 457 |
7 655 797 |
Dif. |
224 077 |
14 231 |
600 |
2 444 |
28 126 |
4 493 |
273 971 |
Stáří |
14,6 |
12,1 |
14,5 |
16,8 |
32,8 |
31,9 |
17,5 |
2016 |
Rok |
5 368 661 |
547 034 |
20 224 |
183 560 |
1 089 383 |
172 964 |
7 381 826 |
Dif. |
210 145 |
16 251 |
258 |
3 125 |
29 870 |
2 992 |
262 641 |
Stáří |
14,5 |
11,7 |
14,2 |
16,7 |
32,5 |
31,6 |
17,6 |
Registrace nových vozidel dle paliva do dubna 2024
Registrace nových osobních automobilů za první čtyři měsíce r. 2024 ukazují na meziroční nárůst 3,2 %. V dubnu dosáhlo toto zvýšení 6,3 %. V dubnu bylo zaznamenáno historicky nejvíce prodaných motocyklů za tento měsíc. Podobného absolutního rekordu dosáhly i lehké užitkové automobily (v porovnatelném období od roku 2008). V pořadí nejprodávanějších značek OA se v dubnu historicky poprvé na druhé místo za značku Škoda posunula Toyota, která figuruje na druhém místě i u kategorie lehkých užitkových vozidel N1 (a to i za 1-4/2024). Registrace čistě elektrických OA vzrostly v dubnu o 23,8 %, hybridní vozy zaznamenaly nárůst o 55,5 %. Podíl OA se vznětovým motorem v dubnu rovněž mírně vzrostl, na 26,23 %. I všechny ostatní kategorie vozidel vykázaly v dubnu meziroční nárůst.
Registrace dovážených ojetých OA v období 1‑4/2024 meziročně klesly o 9,2 %, v samotném měsíci dubnu byly nižší pouze o 0,8 %, průměrné stáří je nadále vysoké, dosahuje 10,4 roku.
V období 1‑4/2024 bylo v ČR registrováno celkem 77 151 nových osobních automobilů, 7915 lehkých užitkových automobilů, 326 autobusů, 3 076 nákladních vozidel, 9 190 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 74 770 osobních automobilů, 6 776 lehkých užitkových automobilů, 167 autobusů, 3 459 nákladních vozidel a 8 110 motocyklů.
|
|
BA* |
NM* |
CNG |
LPG |
Elektro** |
Hybridy |
Nezař. |
celkem |
meziročně |
OA |
2024 |
39 890 |
16 134 |
197 |
1 527 |
3 732 |
14 973 |
698 |
77 151 |
3,2% |
51,7% |
20,9% |
0,3% |
2,0% |
4,8% |
19,4% |
0,9% |
|
2023 |
40 883 |
16 909 |
117 |
1 218 |
3 482 |
10 961 |
1 200 |
74 770 |
|
54,7% |
22,6% |
0,2% |
1,6% |
4,7% |
14,7% |
1,6% |
|
LUV |
2024 |
509 |
7 085 |
26 |
8 |
102 |
0 |
185 |
7 915 |
16,8% |
6,4% |
89,5% |
0,3% |
0,1% |
1,3% |
0,0% |
2,3% |
|
2023 |
352 |
6 047 |
3 |
15 |
101 |
1 |
257 |
6 776 |
|
5,2% |
89,2% |
0,0% |
0,2% |
1,5% |
0,0% |
3,8% |
|
BUS |
2024 |
0 |
288 |
28 |
0 |
2 |
0 |
8 |
326 |
95,2% |
0,0% |
88,3% |
8,6% |
0,0% |
0,6% |
0,0% |
2,5% |
|
2023 |
0 |
147 |
0 |
0 |
2 |
8 |
10 |
167 |
|
0,0% |
88,0% |
0,0% |
0,0% |
1,2% |
4,8% |
6,0% |
|
NA |
2024 |
0 |
2 764 |
1 |
0 |
4 |
0 |
307 |
3 076 |
-11,1% |
0,0% |
89,9% |
0,0% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
10,0% |
|
2023 |
0 |
3 200 |
6 |
0 |
3 |
0 |
250 |
3 459 |
|
0,0% |
92,5% |
0,2% |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
7,2% |
|
* bez hybridů
** BEV a plugin hybridy
Data: Sdružení dovozců automobilů