Co dělat, když natankujete špatné palivo?

4. 8. 2017 / ZPRÁVY ČAPPO / Autor: Ing. Václav Loula, ČAPPO

Často se stává některým zákazníkům u čerpacích stanic, že do dieselu natankují benzín či naftu do benzínového vozidla. Zpravidla si to uvědomí až u pokladny při placení či při odjezdu od stojanu. Co by měl řidič v takovém případě s vozem dělat, aby předešel poškození motoru?

SOUSTŘEDĚNÍ JAKO ÚČINNÁ PREVENCE

Především je důležité takové situaci předejít. V dnešní uspěchané době by měli řidiči a řidičky věnovat několik vteřin soustředění při volbě správného paliva a při uchopení pistole raději pohledem zkontrolovat název příslušného paliva na stojanu –ušetříte tím mnoho času, peněz a starostí.

Pokud ale k natankování benzinu do dieselového vozu dojde, nedoporučuji pokračovat v jízdě ,může dojít u dieselového motoru kpoškození – např. zadření vstřikovacího čerpadla, poškození trysek a takové to opravy jsou velmi nákladné.

Je určitě méně nákladné odtahnout vůz do servisu a nevhodné palivo vyčerpat než řešit výměnu poškozených součástek a opravy vyvolané provozem na nesprávné palivo.

DOPADY NATANKOVÁNÍ NESPRÁVNÉHO PALIVA

  1. Je samozřejmě důležité v jakém poměru dojde při tankování a nesprávné volbě ke smísení v nádrži zákazníka nebo zda je nádrž prázdná o jaký typ motoru se jedná.
  2. Současné moderní motory s elektronickými vstřikovacími systémy vám budou hlásit závadu v palivovém systému a je nutné stejně navštívit servis - minimálně ke kontrole.

Při nízké koncentrací nevhodného druhu např.do 5% a včasném zjištění doporučuji maximálně doplnit správné palivo. U nafty, kde je příměs benzinu, doporučuji použít ještě aditivum k zajištění mazacích schopností. Aditivum by měla doporučit i obsluha čerpací stanice.

POMOC PROFESIONÁLŮ

V dnešní době díky povinnosti přimíchávat biosložky do standarních paliv (benzinového i dieselového typu) jsou pak dopady pro motor při pokračování v jízdě s nesprávným palivem velmi nebezpečné. Určitě je nutné nejdříve konzultovat se značkovým servisem a v klidu probrat poměr smísení ve vztahu k typu motoru, stavu vozidla. Vyčkat na odborný názor servisu. Zdůvodů možných škod na motoru a palivové soustavě raději doporučuji jako nejbezpečnější řešení odtah a vyčerpání nesprávného paliva v odborném servisu.

Pokud si problém uvědomíme ještě u stojanu, může pomoci personál čerpací stanice. Pokud je obsluha profesionální, měla by být schopna pomoci radou, telefonními kontakty na nejbližší servis, odtahovou službu, případně nabídnout aditiva k ošetření. Čerpací stanice nejsou zařízeny na vyčerpávání paliv z nádrží. Takovéto manipulace jsou zde zakázány.

CENA ZA OPRAVU POŠKOZENÉHO MOTORU

Cena za opravu poškozeného motoru závisí na typu motoru, konkrétním stavu smísení a době provozu s nesprávným palivem. Z praxe jsou známy případy, kdy se náklady pohybovaly od 3000 Kč. za odtah, vyčerpání a vyčištění benzinového motoru při smísení benzínu s naftou až po 150 tis. Kč za opravu poškozeného motoru dieselového vozu v důsledku mylného natankování a jízdy na naftu kontaminovanou vysokým podílem benzínu.

NAPIŠTE NÁM

Opište prosím následující bezpečnostní kód do pole pod kódem:

© 2018 ČAPPO - Všechna práva vyhrazena.  |  Stará verze stránek  |  Redakční systém i-servis.cz