MF Dnes: Ještě zelenější benzin

Podíl biosložky v benzinu se má od příštího roku zdvojnásobit. Pomůže to srazit emise.

Doprava patří k největším zdrojům znečištění. Evropa proto hledá cesty, jak tuhle zátěž snížit. Vedle směřování k elektromobilitě mají více zezelenat také konvenční paliva. Poslanci mají nyní na stole návrh, který má zvednout minimální podíl biosložky v benzinu ze 4,1 procenta na 8,8 procenta. Pro řidiče to může znamenat zdražení o desetníky za litr. U nafty se nic nemění.

Pokud návrh projde, začne se „zelenější“ benzin E10, tedy až s desetiprocentním podílem biosložky, u tuzemských pump objevovat ve větší míře už od začátku příštího roku. Velcí petrolejáři, které zastupuje Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), s návrhem vesměs souhlasí. „Benzin v kvalitě E5, který se nyní prodává a který může obsahovat do pěti procent biolihu, není dlouhodobě udržitelný,“ říká expert ČAPPO Václav Loula.

„Z ekonomického i technologického a ekologického pohledu je biolíh v kvalitě E10 nebo ETBE (neboli etyl-terc-butyl-éter) rozumným řešením pro snížení emisíCO2 a pro zvýšení podílu obnovitelných zdrojů v dopravě. U benzinu je již na trhu v některých zemích EU zaveden,“ říká Loula. Například v Německu, na Slovensku či ve Francii. ČAPPO na přijetí zákona tlačí i kvůli tomu, že příslušná evropská směrnice má být do českého práva převedena nejpozději do poloviny letošního roku.

Malým se to nelíbí

Menší distributoři a prodejci však návrh z části kritizují. Nezpochybňují potřebu navyšování podílu biopaliv v dopravě, vadí jim ale například proto, že neprošel běžným procesem. Do Sněmovny ho přinesl poslanec Pavel Pustějovský (ANO) a v hospodářském výboru ho pak přilepili k zákonu o obnovitelných zdrojích energie, který včera poslanci projednali ve druhém čtení.

„Není vyčíslen dopad na státní rozpočet, finanční a provozní dopad na firmy, které se zákonem budou muset řídit, a ani na konečného spotřebitele,“ říká šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Návrh s podobnými parametry se vládní poslanci snažili protlačit už před Vánocemi, ale ve Sněmovně se zvyšováním podílu biopaliv v benzinu (která se však nevyrábějí z řepky) narazili na odpor.

Paliva s vyšším obsahem biosložek jsou u některých pump k mání už nyní. „U prémiového benzinu Verva 100, který neobsahuje biolíh, jsme od ledna zvýšili podíl ETBE, což vede k vylepšení jeho vlastností – například vyšší oktanové číslo a delší skladovatelnost. S navýšeným podílem ETBE se zvýšil poměr kyslíkatých látek, takže prémiový benzin spadá do kategorie E10 i přesto, že neobsahuje biolíh,“ říká Michal Procházka ze společnosti Orlen Unipetrol.

Podle Louly jsou na automobilový benzin homologovány automobily vyráběné podle normy EURO4, která vstoupila v platnost v roce 2005. U Škody Auto vyhovují parametrům E10 dokonce již 19 let staré osobní automobily. „E10 má nižší uhlíkovou stopu a kyslík zlepšuje spalování,“ dodává Loula.

Podpora jen pro biometan

Evropská směrnice RED II, z níž návrh zákona vychází, vyžaduje, aby v roce 2030 vystoupal podíl obnovitelných zdrojů v dopravě na 14 procent. V současnosti je to v Česku kolem osmi procent. V Bruselu už přitom vznikají mnohem ambicióznější návrhy, podle nichž by podíl měl vystoupat až k 26 procentům.

Je to dočasné řešení

Indráček však říká, že s pomocí aktuálního poslaneckého návrhu se Česko nedostane k původnímu cíli. „Pozměňovací návrh je jen polotovar, dočasné řešení, které bude muset být upravováno. A to bez ohledu na to, zda v Bruselu bude schválena zpřísněná směrnice,“ říká. Kritizuje i to, že návrh příliš spoléhá na biometan, který by měl za devět let tvořit 40 procent plynu dodávaného do dopravy.

Návrh počítá s tím, že výrobci biometanu budou moci získat podporu. „Z návrhu ale není zřejmé, jak vysoký tento bonus bude a jaký bude jeho dopad na státní rozpočet. Poslanci tedy mají schválit princip, aniž by tušili, jestli zavazují stát k budoucím výdajům v úrovni desítek milionů, nebo desítek miliard korun,“ říká Indráček.

Cíle vycházejí právě z českých závazků při naplňování požadovaných podílů obnovitelných zdrojů. „Národní klimaticko-energetický plán jednoznačně potvrzuje, že bez pokročilého biometanu využívaného ve vozech na plynná paliva (stlačený i zkapalněný plyn) nejsme jako ČR schopni tohoto cíle dosáhnout. O tom, zda bude dostatek biometanu, rozhodne to, v jaké podobě bude právě projednávaná novela schválena,“ říká výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

Předseda Českého sdružení pro biomasu CZ Biom Jan Habart říká, že k naplnění cílů představuje právě biometan technologicky nejlevnější způsob. Je to navíc nyní jediné pokročilé biopalivo, u něhož se dá už teď přepokládat, že ho bude možné vyrábět ve větším množství. Opakování solárního boomu podle něj nehrozí. Podpora je ohraničena a navíc je možné jít výrazněji dolů s podporou, pokud cena technologie poklesne.

Stát si podle něj navíc pro biometan určí koridory, kolik bioplynek chce mít. A pokud se na tento objem dostane, podporu pro nové utne. „Čeká se, že většina bioplynek, jež nyní vyrábějí elektřinu, přejde na výrobu biometanu, který po vyčištění budou vtlačovat do plynovodů. Půjde hlavně o stanice, které jsou od plynovodních trubek v dostatečné vzdálenosti,“ říká Habart.

Podle Indráčka však návrh vytváří na trhu nerovné podmínky a znevýhodňuje některé, zejména menší subjekty. „Mezi dodavateli kapalných paliv bude několik málo vyvolených, se kterými uzavřou dodavatelé plynu dohodu, aby společně splnili podíl obnovitelných zdrojů nebo snížení emisí. Ti část svých povinností splní dotovaným bioplynem. Všichni ostatní budou muset celou svou povinnost řešit výhradně komerční cestou,“ říká Indráček.

Indráček tvrdí, že by se nemělo vsázet jen na biometan, ale měla by být dodržována technologická neutralita. „Jedině ta může vést k řešení s největšími úsporami za nejlepších finančních podmínek. Buď bude Česko v budoucnu alternativní paliva – biopaliva vyšších generací či syntetická paliva – dovážet, nebo je dokáže i vyrábět a částečně tak pokryje své potřeby,“ říká.

Datum: 2. června 2021

Autor: Martin Petříček

Zdroj: MF Dnes