Kvalita zimní nafty

Na všech čerpacích stanicích v ČR řidiči musí mít od 1. prosince zimní naftu pro mírné klima (tzv. třída F).

Společnosti provozující čerpací stanice mají podle české legislativy povinnost řidičům prodávat  od 1. prosince pouze zimní naftu s parametrem filtrovatelnosti do -20°C. Nafta je označovaná podle normy motorová nafta zimní pro mírné klima třídy F. Rafinerie a ostatní distributoři začínají s postupnou úpravou kvality nafty pro zimní měsíce již od října a to  s  úpravou zimního parametru filtrovatelnosti z 0°C v letním období přes minus 10°C v přechodovém období říjen – listopad. Rafinerie mají povinost dodávat zimní naftu třídy F od 16. listopadu do 28.února. 

Nízkoteplotní vlastnosti nafty

Zatímco v současnosti používané automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do mínus 40 stupňů Celsia, motorová nafta obsahuje určité skupiny uhlovodíků - parafinů, které při teplotách nižších než 0°C tuhnou a vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtru a v nejhorším případě jej i ucpat. Právě z těchto důvodů se upravují nízkoteplotní vlastnosti nafty s filtrovatelností do -20°C.  Pro případný příliv vlny silných mrazů mohou distributoři nabídnout ještě arktickou kvalitu nafty s  filtrovatelností minus 32°C.

Maximální účinnost zimní nafty

Aby byla účinnost zimní nafty co největší a nafta skutečně odolala hlubokým mrazům, doporučujeme řidičům před natankováním zimní nafty ponechat v nádrži minimum letní nebo přechodové kvality nafty. V opačném případě směsí přechodové nebo letní nafty se zimní naftou nelze garantovat spolehlivý provoz. Iniciovat vypadnutí parafinů mohou i nečisté palivové filtry, problém může způsobit i voda v palivovém systému. 

Prémiové nafty

Členské firny ČAPPO tradičně v zimním období nabízí i prémiové nafty pod různými obchodními názvy. Jedná se o nadstandardně aditivované nafty, které jsou upraveny i speciální zimní aditivací se zlepšenou filtrovatelnost - 26°C až do -30°C. Komplexní aditivací prémiových naft dochází v zimě nejen k vylepšení filtrovatelnosti, ale tyto nafty mají řadu dalších vynikajících užitných vlastností, jako je posílená mazivost, ochrana proti korozi a vyšší cetanové číslo, které zlepšuje studené starty v zimním období.

Arktická nafta třídy 2

V případě extrémních mrazů je možné ve vybraných lokalitách s náročnými terény a v horských oblastech nasadit arktickou naftu třídy 2, která má filtrovatelnost upravenou až na -32°C. Tento typ nafty se dodává např. dopravním podnikům, integrovanému záchrannému systému, armádě, nebo také jako náhradní zdroje do elektrocentrál. Arktickou naftu požadují i výrobci automobilů pro první náplně dieselových motorů. Termíny nasazení arktické kvality se řídí podle vývoje počasí, ale není legislativou stanovena povinnost nasazení. 

Přehled jakosti nafty pro konkrétní období

Období Třída Filtrovatelnost do
15. duben až 30. září "B" 0°C
1.10 - 15.11. a 1.3 - 14.4. "D" -10°C
1. prosince - 28. února*) "F" -20°C
dle potřeby Arktická nafta třídy 2 -32°C

*) povinné pro čerpací stanice

Rafinerie mají povinost dodávat naftu třídy F od 16. listopadu do 28. února

Datum: 29. listopadu 2018

Autor: Ing. Václav Loula

Zdroj: ČAPPO